ALGEMENE VOORWAARDEN HK VASTGOED GROEP
Deel 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Gebruiker: HK Vastgoed Groep, statutair gevestigd en kantoorhoudende te (6714HZ) Rhenen aan de Herenstraat 49A, en/of aan haar gelieerde ondernemingen, te weten;- P.C. Reinaert Holding B.V. KVK-nummer: 64467236
- J.A. Hopper Holding B.V. KVK-nummer: 64464954
-HK Vastgoed Beheer B.V. KVK-nummer: 68522401
- HK Vastgoed ll B.V. KVK-nummer: 68526830
- HK Vastgoed HB II B.V. KVK-nummer: 80486800
- HK Vastgoed HB B.V. KVK-nummer: 72379634
- HK Vastgoed III B.V. KVK-nummer: 80487815
- HK Vastgoed IV B.V. KVK-nummer: 80487823b.
Opdrachtgever: de partij die de overeenkomst tot opdracht met Gebruiker aangaat en waarbij Gebruiker verantwoordelijk is voor de uitvoering van deze opdracht, oftewel de wederpartij van Gebruiker;
c. overeenkomst tot opdracht:
De overeenkomst tussen Gebruiker en opdrachtgever die uit iets anders bestaat dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken;
d. het Werk:
Het totaal van de door Gebruiker ten behoeve van Opdrachtgever verrichte (of nog te verrichten) werkzaamheden en door of namens Gebruiker aan Opdrachtgever geleverde zaken en/of diensten of het totaal van de door Aannemer ten behoeve van Gebruiker verrichte (of nog te verrichten) werkzaamheden en door of namens Aannemer aan Gebruiker geleverde zaken en/of diensten;
e. Aannemer:
De partij die de overeenkomst tot aanneming van werk met Gebruiker aangaat en verantwoordelijk is voor de uitvoering daarvan, oftewel de wederpartij van Gebruiker;
f. Onderaannemer:
Een (rechts)persoon die door Aannemer (direct of indirect) wordt ingeschakeld ten behoeve van de uitvoering van de Prestatie of Werk;
g. Principaal:
De rechtspersoon die met Gebruiker de hoofd-(aannemings)overeenkomst heeft gesloten;
h. Prestatie(s):
De door Gebruiker of Aannemer krachtens de overeenkomst te verrichten prestatie(s) bestaande uit de levering van zaken, en/of de uitvoering van werken en/of het verrichten van werkzaamheden en/of diensten en/of andere werkzaamheden en daarmee verband houdende activiteiten;
i.
Overeenkomst tot aanneming van werk: de overeenkomst tussen Gebruiker en Aannemer waarbij de Aannemer met Gebruiker overeenkomt een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen;
j. Overeenkomst tot onderaanneming: de overeenkomst tussen Aannemer en Onderaannemer voor het uitvoeren van werk waarmee een werk van stoffelijke aard tot stand wordt gebracht ten behoeve van Gebruiker;
k. Consument:
Een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.l. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Gebruiker en Opdrachtgever of tussen Gebruiker en Aannemer.
Artikel 2. Toepasselijkheid; algemeen
2.1 Deze voorwaarden gelden voor: iedere aanbieding, offerte, adviezen, werkzaamheden, diensten en iedere overeenkomst tussen Gebruiker en Opdrachtgever of Aannemer, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. Het door de Opdrachtgever of Aannemer zonder commentaar aanvaarden en behouden van een aanbieding, offerte of opdrachtbevestiging waarop naar deze algemene voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing van deze algemene voorwaarden.
2.2 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever of Aannemer wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Indien de algemene voorwaarden van partijen naast elkaar van toepassing zijn geldt dat, in geval dat bepalingen in de algemene voorwaarden van Gebruiker en Opdrachtgever strijdig zijn, de bepalingen in de algemene voorwaarden van Gebruiker prevaleren.
2.3 Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op alle overeenkomsten waarbij voor de uitvoering daarvan derden worden betrokken.
2.4 Gebruiker is gerechtigd de algemene voorwaarden (tussentijds) te wijzigen en/of aan te vullen.
2.5 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Voor de nietige of vernietigde bepaling treedt voor zover mogelijk een wel rechtsgeldige bepaling in de plaats die de bedoeling van de betreffende bepaling zo dicht mogelijk benadert.
2.6 Indien Gebruiker met Opdrachtgever of Aannemer meer dan eenmaal overeenkomsten sluit, zijn op alle volgende overeenkomsten steeds de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing, ongeacht of deze al dan niet expliciet toepasselijk zijn verklaard.
2.7 De bepalingen die van toepassing zijn op alle offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten staan opgenomen in deel 1, “Algemeen gedeelte”.
2.8 In geval van offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten die betrekking hebben op het verrichten van een opdracht zijn in aanvulling op deel 1 ook de bepalingen van deel 2 sub A “Overeenkomst tot opdracht” van toepassing.
2.9 In geval van offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten die betrekking hebben op het verrichten van aanneming van werk zijn in aanvulling op deel 1 ook de bepalingen van deel 2 sub B “Aanneming van werk” en deel 2 sub C “Aanvulling” van toepassing. Bij tegenstrijdigheden tussen bepalingen uit beide hoofdstukken (deel 1 en 2) gaat het bepaalde in deel 2 voor.
Artikel 3. Geheimhouding en verwerking van persoonsgegevens
3.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Waaronder begrepen, doch niet uitsluitend, alle tekeningen, modellen, constructies, schema’s en andere bedrijfsinformatie en knowhow, in de meest ruime zin des woords, afkomstig van Gebruiker of diens Principaal die Aannemer en Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst ter kennis zijn gebracht of gekomen.
3.2 Het is Opdrachtgever en Aannemer niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Gebruiker over zijn betrokkenheid bij een project van Gebruiker publiekelijk te communiceren.
3.3 Gebruiker is gerechtigd om het Werk als referentieobject te gebruiken.
3.4 Gebruiker is niet verplicht tot geheimhouding indien hij op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken.
3.5 Opdrachtgever en Aannemer hebben op grond van de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens (zoals de Algemene verordening gegevensbescherming) verplichtingen tegenover derden, zoals de verplichting tot het verstrekken van informatie, het geven van inzage en het beperken, rectificeren en verwijderen van persoonsgegevens van betrokkenen alsmede het overdragen van deze persoonsgegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.
3.6 Zowel Opdrachtgever, Aannemer als Gebruiker zijn zelf verantwoordelijk voor de nakoming van de op hen krachtens de Algemene Verordening Persoonsgegevens rustende verplichtingen bij de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.
3.7 Opdrachtgever en Aannemer zullen de technische en organisatorische voorzieningen treffen ter bescherming van persoonsgegevens die Aannemer en Opdrachtgever ontvangen van Gebruiker.
3.8 Opdrachtgever en Aannemer garanderen dat alle data die zij ter beschikking stellen aan Gebruiker op een rechtmatige wijze zijn verkregen, geen inbreuk levert en op een rechtmatige wijze ter beschikking zijn gesteld aan Gebruiker.
3.9 Opdrachtgever en Aannemer vrijwaren Gebruiker tegen alle claims of acties van publieke autoriteiten en/of individuen tegen Gebruiker voortkomende uit enige inbreuk door Aannemer, Opdrachtgever en/of diens dataverwerker op rechten van derden of verplichtingen die voortvloeien uit toepasselijke privacywetgeving.
3.10 Bij de verwerking van persoonsgegevens zullen Opdrachtgever en Aannemer slechts handelen op instructie van Gebruiker en enkel ten behoeve van de door Gebruiker aangegeven doelstellingen.
3.11 Opdrachtgever en Aannemer dienen Gebruiker meteen en in ieder geval binnen 24 uur op de hoogte te brengen indien Opdrachtgever en Aannemer:a. een verzoek om informatie ontvangen, of een verzoek tot audit op inspectie van een bevoegde overheidsinstantie met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;b. voornemens zijn om persoonsgegevens aan een bevoegde overheidsinstantie te verstrekken; of c. ontdekken of redelijkerwijs vermoeden dat een datalek heeft plaatsgevonden; of d. een klacht ontvangen dan wel een (informatie)verzoek afkomstig van individuen, waaronder begrepen verzoeken om persoonsgegevens te corrigeren, verwijderen of blokkeren.
3.12 Opdrachtgever en Aannemer staan er jegens Gebruiker voor in dat de verwerking van persoonsgegevens rechtmatig geschiedt en dat geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van derden. Opdrachtgever en Aannemer vrijwaren Gebruiker tegen elke rechtsvordering van derden, uit welke hoofde dan ook, indien die vordering verband houdt met de verwerking van persoonsgegevens alsmede tegen eventueel aan Opdrachtgever of Aannemer opgelegde boetes door de Autoriteit Persoonsgegevens of andere bevoegde toezichthouders.
Artikel 4. Adreswijzigingen
Opdrachtgever of Aannemer is verplicht adreswijzigingen terstond schriftelijk aan Gebruiker door te geven. Aan Opdrachtgever of Aannemer laatste bij Gebruiker bekende adres afgeleverde zaken worden geacht door Opdrachtgever of Aannemer te zijn ontvangen.
Artikel 5. Vertalingen
In geval van verschillen tussen vertalingen van deze algemene voorwaarden en de Nederlandse tekst van de voorwaarden, prevaleert de Nederlandse tekst.
Artikel 6. Wijziging algemene voorwaarden
6.1 Gebruiker behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
6.2 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van dertig (30) dagen na bekendmaking van de wijziging op de website van Gebruiker of per digitale berichtgeving. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
6.3 Indien Opdrachtgever of Aannemer een wijziging in deze algemene voorwaarden niet wil accepteren, kan hij tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden de Overeenkomst beëindigen tegen deze datum.
Artikel 7. Geschillen In afwijking van de wettelijke regels voor de bevoegdheid van de burgerlijke rechter zal elk geschil tussen Opdrachtgever en Gebruiker, of tussen Aannemer en Gebruiker in geval de rechtbank bevoegd is, in eerste instantie bij uitsluiting worden beslecht door de Rechtbank Gelderland (locatie Arnhem). Gebruiker blijft echter steeds bevoegd een geschil voor te leggen aan de volgens de wet of het toepasselijke internationale verdrag bevoegde rechter.
Artikel 8. Toepasselijk recht
Op alle aanbiedingen en overeenkomsten tussen Gebruiker en Opdrachtgever of tussen Gebruiker en Aannemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Artikel 9. Overige bepalingen
9.1 De bepalingen van deze algemene voorwaarden laten de rechten van Opdrachtgever of Aannemer op grond van de wet onverlet.
9.2 Opschriften boven de artikelen zijn slechts bedoeld om de leesbaarheid van deze algemene voorwaarden te vergroten en zijn geen middel tot interpretatie.
9.3 Bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden die naar hun aard de strekking hebben ook na beëindiging van de Overeenkomst van kracht te blijven, behouden hun gelding na beëindiging van de Overeenkomst.
Deel 2, SUB A: “Overeenkomst tot opdracht”
Artikel 10. Toepasselijkheid
Indien Opdrachtgever Gebruiker opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden die uit iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken dan gelden de bepalingen van Deel 1 en Deel 2 sub A.
Artikel 11. Aanbiedingen; offertes; overeenkomsten
11.1 De door Gebruiker uitgebrachte offertes zijn vrijblijvend. Deze zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
11.2 Gebruiker is eerst aan een overeenkomst gebonden:
a) na ondertekening door beide partijen van een daartoe opgemaakte overeenkomst, dan wel;b) na schriftelijke aanvaarding (daaronder mede verstaan: per e-mail) door Opdrachtgever van een door Gebruiker gedaan aanbod;
c) in geval van een overeenkomst tot opdracht: door aanvang van de werkzaamheden door Gebruiker (dan wel door Gebruiker ingeschakelde derden).
11.3 Indien het aanbod of de offerte is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn dan wel naderhand wijzigt, heeft Gebruiker het recht de opgegeven prijzen en tarieven aan te passen of de Overeenkomst te (doen laten) ontbinden.
11.4 Indien Gebruiker tijdens uitvoering van de werkzaamheden een mondelinge meerwerkopdracht ontvangt van Opdrachtgever of een medewerker c.q. vertegenwoordiger van Opdrachtgever die op het Werk aanwezig is en Opdrachtgever heeft na uitvoering van het meerwerk dit werk geaccepteerd althans niet geprotesteerd tegen het meerwerk (vooraf of nadien), mag Gebruiker ervan uitgaan dat het meerwerk op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever is geschied tegen de door Gebruiker gehanteerde prijzen en tarieven.
11.5 Het ontbreken van een schriftelijke opdracht met betrekking tot de wijziging laat de aanspraken van Gebruiker op betaling jegens de Opdrachtgever onverlet.
11.6 Indien Opdrachtgever de Overeenkomst wenst te wijzigen wat leidt tot een vermindering van overeengekomen werkzaamheden dan is Gebruiker gerechtigd om een vergoeding van de door hem als gevolg daarvan geleden schade te vorderen die tenminste 50% van de voor de niet-uitgevoerde werkzaamheden verschuldigde vergoeding zal bedragen. Indien Opdrachtgever een Consument is dan kan deze schadevergoeding niet worden gevorderd.
11.7 Bij mondelinge overeenkomsten in geval van meerwerk wordt de factuur geacht de Overeenkomst met Opdrachtgever juist en volledig weer te geven, behoudens schriftelijke reclame door Opdrachtgever binnen veertien (14) dagen na factuurdatum.
11.8 Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt direct bij de eindafrekening plaats, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
11.9 Indien Opdrachtgever de Overeenkomst namens of voor rekening van een ander (natuurlijk- of rechts) persoon sluit, verklaart hij - door ondertekening van het contract - daartoe bevoegd te zijn. Opdrachtgever is naast deze andere persoon hoofdelijk aansprakelijk voor alle uit die overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
11.10 De prijzen in aanbiedingen en offertes van Gebruiker zijn in euro's exclusief BTW en andere heffingen of leges van overheidswege, alsmede exclusief de in artikel 21 van deze voorwaarden vermelde kosten.
11.11 Indien geen vaste prijs wordt overeengekomen met Opdrachtgever, zal de prijs worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren of delen daarvan tegen het overeengekomen uurtarief. De prijs van te leveren zaken wordt bepaald aan de hand van de door Gebruiker vastgestelde prijzen op datum overeenkomst.
11.12 Indien de aanvaarding van Opdrachtgever afwijkt van het in de aanbieding of offerte opgenomen aanbod, is Gebruiker daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
11.13 Gebruiker behoudt zich het recht voor om orders en opdrachten zonder opgaaf van redenen te weigeren. Deze bepaling geldt niet in geval de Opdrachtgever een Consument is.